De bijdrage van een vertrouwenspersoon
Door alle aandacht in de media rondom grensoverschrijdend gedrag zien we dat sociale veiligheid bij veel bedrijven prioriteit wordt. Want hoe voorkom je ongewenst gedrag binnen je bedrijf? Dit begint bij duidelijke regels en het creëren van een veilige werkomgeving.
Een werkplek is een samenkomen van allerlei sociale contacten. Deze samenwerking verloopt niet altijd zonder problemen. Zo komen op het werk tussen medewerkers ook allerlei vormen van ongewenst gedrag voor, denk aan agressie, pesten, discriminatie en seksuele intimidatie.
In dit soort situaties is het goed om een onafhankelijk vertrouwenspersoon in te kunnen zetten. Die draagt bij aan een open, goede werksfeer en helpt ongewenst gedrag te voorkomen.
Geheimhoudingsplicht
Een vertrouwenspersoon is er voor medewerkers die meldingen of klachten hebben over ongewenst gedrag. Problemen die in elke organisatie kunnen voorkomen. Mensen kunnen er letterlijk ziek van worden. Een melding van ongewenst gedrag moet je als leidinggevende altijd serieus nemen. Maar voor een slachtoffer kan het lastig zijn open over de problemen te praten. Een vertrouwenspersoon maakt het bespreken van problemen toegankelijker. Zo werkt u aan een goede werksfeer en houdt u uw medewerkers duurzaam inzetbaar. Een vertrouwenspersoon heeft altijd een geheimhoudingsplicht en gaat vertrouwelijk met de informatie om.
Taken van een vertrouwenspersoon
Een vertrouwenspersoon kan het volgende voor uw organisatie betekenen:
- verzorgt de eerste opvang als een medewerker te maken heeft gehad met ongewenst gedrag en hulp en advies nodig heeft;
- kan nagaan of een oplossing in de informele sfeer mogelijk is;
- verstrekt informatie over andere oplossingsmogelijkheden, zoals klachtenprocedures;
- begeleidt een medewerker als hij voorval aan de orde wil stellen bij een klachtencommissie of management van een organisatie;
- kan doorverwijzen naar andere hulpverlenende instanties of een mediator;
- geeft voorlichting over de aanpak van ongewenst gedrag.
Daarnaast kan hij/zij:
- leidinggevenden en management adviseren en ondersteunen bij het voorkomen van ongewenst gedrag;
- gevallen van ongewenst gedrag registreren.
Er is meer
Met het aanstellen van een vertrouwenspersoon alleen ben je er niet. Het is onderdeel van het beleid psychosociale arbeidsbelasting (PSA). Voor de wet bent u als werkgever verplicht PSA te voorkomen. Uw aanpak legt u vast in een beleid psychosociale arbeidsbelasting. Naast het aanstellen van een vertrouwenspersoon gaat het ook over het hebben van gedragscode, klachtenregeling en klachtencommissie. Het is dus van belang om dit als werkgever goed op orde te hebben.
Heeft u behoefte aan een externe vertrouwenspersoon of ondersteuning bij het opmaken van het PSA-beleid,
neem dan contact met ons op via 0186-624764 of stuur een mail naar info@verhage-vanderlaan.nl.
We bespreken graag de mogelijkheden.